عوارض و خطرات شکستگی تنه استخوان ران | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی عوارض و خطرات شکستگی تنه استخوان ران

در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان عوارض و خطرات شکستگی تنه استخوان ران را مورد بررسی قرار می دهیم. عوارض شکستگی تنه استخوان ران به دو گروه عوارض زودرس و دیررس دسته بندی می شوند.

عوارض زودرس شکستگی تنه استخوان ران

خونریزی و شوک:

بیماران مبتلا به شکستگی تن استخوان ران حدود یک تا دو لیتر خون از دست می دهند و ب همین دلیل بلافاصله پس از ورود به بیمارستان تزریق سرم و رزرو خون برای آنها جزو اولین اقدامات پزشکان و پرستاران است.

آسیب های عروقی:

پارگی عروق عوارض نسبتا شدید این نوع آسیب هاست که زندگی بیمار را تهدید کرده و باید هرچه زودتر توسط متخصص جراح عروق درمان شود.

آمبولی لخته خون:

ایجاد لخته خون در افرادی که به مدت طولانی بستری میمانند بسیار محتمل است. بنابراین پزشکان برای جلوگیری از این ضایعه داروهای ضد انعقاد تجویز می کنند.

آمبولی چربی:

آمبولی چربی بیشتر در جوانان شایع است. علایم آن شامل تنگی نفس، بی قراری، بالارفتن ضربان قلب و افزایش دمای بدن است. برای تایید این موضوع مقدر اکسیژن و گازکربنیک خون اندازه گیری می شود و در صورت تایید علائم درمان به سرعت انجام می شود.

عفونت:

عفونت معمولا در شکستگی های باز ایجاد می شوند، در صورت وجود شکستگی باز، زخم بلافاصله پس از ورود به اتاق عمل، دبریدمان شده، شستشو داده شده و تمیز شده و شکستگی با فیکساتور خارجی ثابت شده اما زخم بسته نمی شود؛ بعد از چند روز پس از اطمینان از تمیز بودن زخم، اقدام به بستن زخم می کنند. گاهی اوقات عفونت ناشی از خود عمل جراحی است. درمان عفونت های ناشی از شکستگی ران نسبتا مشکل است، چرا که عفونت باعث تاخیر در جوش خوردن و جوش نخوردن باعث التیام نیافتن عفونت می گردد.

درمان شکستگی تنه استخوان ران | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

عوارض دیررس شکستگی تنه استخوان ران

دیر جوش خوردن و جوش نخوردن:

زمان لازم برای جوش خوردن شکستگی ران حدود ۳ الی ۴ ماه است. دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن استخوان ران ممکن است در اثر خوب ثابت نکردن و یا عفونت اتفاق می افتد. در صورتی که استخوان جوش نخورده باشد و دلیل آن عدم ثبات صحیح استخوان باشد باید آن را با وسایل لازم ثابت کنند و اقدام به پیوند استخوان در محل شکستگی کنند و اگر ناشی از عفونت باشد باید کانون عفونت را از بین ببرند و پس از اطمینان برای از بین رفتن کامل کانون عفونی اقدام به پیوند استخوان شود. در صورتی که استخوان جوش نخورد وسایل ارتوپدی نیز ممکن است کج شده و یا بشکنند.

بد جوش خوردن:

در صورتی که استخوان ها بد جوش بخورند و یا زاویه دار جوش بخورند باعث بد فرم شدن استخوان، کوتاهی اندام، اختلال در فشارهای وارده به مفصل زانو و آسیب به آن می شود. معمولا اگر زاویه دار شدن قطعات کستگی بیش از ۱۵ درجه باشد، باید با عمل جراحی مجدد اصلاح شود.

محدودیت حرکات زانو:

در روش نوین درمان شکستگی تنه استخوان ران حرکات زانو باید بلافاصله پس از جراحی زیر نظر فیزیوتراپیست یا متخصص کاردرمانی شروع شود تا از چسبندگی عضلات و محدودیت حرکتی در مفصل زانو جلوگیری شود. در صورت پیدای محدودیت حرکتی در مفصل زانو باید پس از آزاد کردن عضلات با عمل جراحی، اقدام به خم کردن زانو نمود.

راه رفتن بعد از شکستگی ران پا

کاملا باید تحت نظر فیزیوتراپیست باشد.چون ممکن است در غیر اینصورت به جراحیتان اسیب برسد.

عوارض عمل شکستگی فمور

عوارض عمل شکستگی ران پا با توجه به متد های جدید جراحی تقریبا صفر است.

زمان راه رفتن بعد از شکستگی ران

زمان راه رفتن و نوع راه رفتن شما طبق نظر فیزیوتراپیست باید باشد.

علائم شکستگی ران پا

علائم ظاهری آن تورم ، درد وحرکت همراه درد شدید می باشد.

مراقبت بعد از شکستگی فمور

مراقبت بعد از شکستگی ران پا اگه جراحی شده باشید که مراقبت بعد از زخم جراحی می باشد و انجام خدمات توانبخشی نظیر فیزیوتراپی وکاردرمانی می باشد.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

علل اصلی دست درد – بخش نخست

شایع‌ترین علل ایجاد دست درد – بخش دوم

افراد نیازمند به توانبخشی